כדי שנוכל להבין מהי סיטונאות מזון, ראשית עלינו להבין מה זה סיטונאות.
קיימים שני מודלים עיקריים של מסחר ומכירות בין עסקים, שני המודלים הללו מתבססים על מכירת מוצרים, סיטונאות וקמעונאות. קמעונאות היא מכירה של מוצרים בודדים ישירות לצרכן, סיטונאות היא מכירה של כמות מוצרים גדולה על ידי היבואן, בדרך כלל המכירה נעשית בין יצרן לקמעונאי ובמקרים מסוימים גם לצרכן עצמו. ההבדל המשמעותי בין שני המודלים הללו הוא שברוב המקרים סיטונאות היא מודל של סחר בין שני עסקים, וקמעונאות היא מודל של סחר בין עסק לצרכן.
כפי שצויין לפני כן, מכירה בסיטונאות תהיה מכירה בכמות גדולה מאוד לעסק אחר. לצורך העניין, מכירה בכמות סיטונאית לרשת מעדניות גדולה, אותה רשת מעדניות תמכור בתור עסק את המוצר ישירות לצרכן.
נוסף על כך, קיימים סיטונאים שמוכרים סחורה לסיטונאים אחרים, כיום כמעט כל סוגי המוצרים נמכרים בסיטונאות - רהיטים, מזון, בגדים, מוצרי חשמל ועוד.
כפי שניתן להבין, סיטונאות מזון היא בעצם מכירה של מוצרי מזון בכמות גדולה, היבואן מוכר לבית העסק כמות גדולה של מוצרי מזון מאותו הסוג. יש לציין כי סיטונאות מזון אינה כוללת חקלאים ויצרנים, מכיוון שאלה עוסקים בייצור.
בגלל שמכירה בסיטונאות היא מכירה בכמות גדולה, המחיר יהיה נמוך יותר ליחידה מהמחיר בו יקנה הצרכן את אותו מוצר בעסק קמעונאי. יתרה מכך, בעלי עסקים סיטונאיים אינם מתעסקים בהיבט של שיווק לצרכן ישירות או בעלויות התפעול של החנויות והשכר לעובדים. כל אלה מאפשרים להם לתת מחיר נמוך ליחידה, במקרים מסוימים ההפרש במחיר יכול להגיע לחמישים אחוז פחות מהמחיר בו נמכר המוצר ברשת קמעונאית.
כאשר אתם מזמינים מוצרי מזון בסיטונאות מספק המזון שלכם חשוב מאוד שיהיה מבחר רב של מוצרים, אך אסור שהמבחר הרב יבוא על חשבון קריטריונים אחרים, במיוחד לא על חשבון האיכות של המוצרים. בתי קפה, מסעדות, מאפיות, פיצריות ומעדניות יכולים להזמין מוצרים קפואים בסיטונאות, זה דבר ידוע והגיוני. אך ברגע בו מגיע לקוח אל בית העסק, מבחינת הלקוח האדם אשר אחראי על איכות המוצרים בבית עסק הוא אינו הספק הסיטונאי איתו עובד בית העסק. כלומר, אם איכות המוצרים של הספק הסיטונאי תהיה נמוכה, בית העסק העובד עם אותו ספק יקבל ביקורות שליליות ועקב כך פחות קהל יגיע אל בית העסק.